هیدروکلریک اسید که با نام های اسیدکلریدریک، جوهر نمک و ... نیز شناخته می­ شود، یک اسید معدنی بسیار خورنده است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد...

 

هیدروکلریک اسید چیست؟

هیدروکلریک اسید که با نام های اسیدکلریدریک، جوهر نمک و ... نیز شناخته می­ شود، یک اسید معدنی بسیار خورنده است که در صنایع مختلفی کاربرد دارد. هیدروکلریک اسید یک محلول آبی است که از انحلال گاز هیدروژن کلرید در آب حاصل می شود. با وجود آنکه هیدروکلریک اسید یکی از پرکاربردترین اسیدهای صنعتی است، به واسطه خورندگی بالا، نگهداری آن همواره با چالش هایی همراه است.

هنگامی که گاز هیدروژن کلرید در آب حل می شود، کاملا به یون های تشکیل دهنده اش تفکیک شده و هیدروکلریک اسید حاصل می شود. HCl محلول در آب از لحاظ سیالیت، رنگ و ظاهر مشابه آب است، مگر آن که ناخالصی هایی مانند آهن (III)کلرید در آن وجود داشته باشد که سبب زرد رنگ شدن می شود. این اسید بوی بسیار تند و زننده ای دارد که با افزایش غلظت محلول، بر شدت آن افزوده می شود.

هیدروکلریک اسید اصولا در بازه 31/5 درصد تا 38 درصد وزنی تولید می شود و اسید با غلظت های پایین تر را با رقیق سازی تهیه می کنند. امکان تولید درصدهای بالاتر از این اسید از نظر شیمیایی وجود دارد، اما به دلیل مشکلات نگهداری آن و افزایش احتمال خروج HCl از محلول، تولید آن متداول نیست.

مخزن اسید کلریدریک مخزنی است که برای ذخیره و حمل اسید کلریدریک استفاده می‌شود. اسید کلریدریک یک مادۀ شیمیایی قوی است که در صنایع مختلفی مانند صنایع شیمیایی، پتروشیمی، آب و فاضلاب، تولید کاغذ و سلولز، تولید لاستیک و صنایع دیگر استفاده می‌شود. مخزن ذخیره اسید هیدروکلریک از جنس پلی اتیلن ساخته می‌شود تا در برابر خوردگی و تاثیرات شیمیایی اسید هیدروکلریک مقاومت کنند.

مخازن پلی اتیلنی نگهدارندۀ مواد ویژه، مخازنی هستند که برای ذخیره و حفظ مواد شیمیایی خاص طراحی شده‌اند. این مواد ممکن است شامل اسیدها، قلیاها، حلال‌ها، مواد آلی، سوخت‌ها و غیره باشند. مخازن پلی اتیلنی نگهدارندۀ مواد ویژه، به دلیل ویژگی‌های فیزیکی و شیمیایی خاص پلی اتیلن، از جمله مقاومت در برابر خوردگی، مقاومت در برابر تاثیرات شیمیایی و حرارتی، عایق بودن و سبک بودن، مناسب برای نگهداری اینگونه مواد هستند.

نحوه نگهداری هیدروکلریک اسید

مخزن پلی اتیلنی برای هیدروکلریک اسید گزینۀ متداول و مناسبی است، چرا که هم در برابر این اسید قوی و خورنده از لحاظ شیمیایی مقاومند و هم از جنبه اقتصادی مقرون به صرفه است و قیمت مناسبی دارد.

مخازن پلی اتیلنی مجتمع پلاستیک طبرستان برای نگهداری طیف وسیعی از مواد شیمیایی مناسب هستند. با این حال مخازن پلی اتیلنی نیز محدودیت‌های خود را دارند، و از این رو مجتمع پلاستیک طبرستان با تولید مخازن نگهداری مواد شیمیایی ویژه یا مخزن ذخیره هیدروکلریک اسید، شرایط نگهداری مواد شیمیایی در مخزن را ارتقا داده‌اند. این مخازن پاسخگوی نیاز مشتریان برای مخزن هیدروکلریک اسید می‌باشد. لطفا جهت انتخاب مخزن مناسب برای ذخیره‌سازی هیدروکلریک اسید با توجه به غلظت، دما و شرایط نگهداری هیدروکلریک اسید و اطلاع از لیست قیمت مخازن نیسانی، سمپاش، سپتیک و ... با کارشناسان فروش شرکت مشورت نمایید.