روز درختکاری را در ایران در تاریخ ۱۵ اسفند جشن می گیرند. این در صورتی است که کشورهای دیگر تاریخ های متفاوتی را به نام «روز درختکاری» نامگذاری کرده اند.

 

روزی که متعلق به آیندگان است

روز درختکاری را در ایران در تاریخ ۱۵ اسفند جشن می گیرند. این در صورتی است که کشورهای دیگر تاریخ های متفاوتی را به نام «روز درختکاری» نامگذاری کرده اند. درختان منافع زیادی برای انسانها و جانوران دارند.

• با جذب گازهای آلاینده (اکسید نیتروژن، آمونیاک، دی اکسید گوگرد و ...) باعث پاکیزگی هوا میشود.
• سایه درختان از منابع آب و ذخایر آبی همچون چشمه ها و برکه ها محافظت میکند و مانع تبخیر شدن آنها میشود.
• برای همه ما پیش آمده تا بخاطر فرار از تابش شدید نور خورشید به سایه درختان پناه ببریم. درختان دمای هوا را کاهش میدهند و در هوای گرم پناهگاه خوبی برای انسانها و جانوران هستند.
• زیبایی درختان یکی دیگر از مزایای آنهاست که نمیتوان نادیده اش گرفت. انتخاب مکان تفریح ما ایرانیان وابسته به طبیعت آنجاست.

تصور کردن طبیعت بدون درختان غیر ممکن است. امروزه به دلیل ساخت و ساز های فراوان شاهد از بین رفتن درختان هستیم. روز درختکاری به این دلیل نامگذاری شده است تا در این روز بتوانیم ذره ای از این تخریب ها را جبران کنیم و به فکر آیندگان باشیم. برای اولین بار در ماه آوریل سال ۱۸۷۲، فردی به نام جولیوس استرلینگ مورتون در نبراسکا، روز درختکاری را نام گذاری کرد. شخصی که علاقه زیادی به طبیعت و کاشتن درختان داشت. تخمین میزنند که در این روز تقریبا ۱ میلیون درخت کاشته شده. در سال ۱۸۸۵ این روز به طور رسمی تعطیل اعلام شد. مورتون در سن ۷۰ سالگی درگذشت اما هزاران هزار درخت از خودش به جای گذاشت.

بیشتر رویدادها و تعطیلات مربوط به گذشتگان هستند. اما روز درختکاری برای آیندگان است
«جولیوس مورتون»

همانطور که گفته شد ۱۵ اسفند، اولین روز از هفته منابع طبیعی را روز درختکاری می‌نامند. این روز بهانه ایست برای ما تا درختی را به طبیعت و کسانیکه به آنها علاقه مندیم هدیه کنیم. در روز درختکاری، شهرداری نهال های رایگانی را در اختیار مردم می‌گذارد و در بعضی مناطق نحوه صحیح کاشت درخت آموزش داده میشود. ما ایرانیان علاقه زیادی به طبیعت داریم. این را میتوان از تفریح مردم در پارک ها حدس زد. در بعضی کشورها و حتی در ایران بعضی از قضات برای عفو و جریمه کردن فرد متهم، آنها را مجبور به کاشت درخت میکنند. اهمیت این اصل بر هیچ انسانی پوشیده نیست. ما با این کار میتوانیم ثمره ای از خودمان برای آیندگان به جای بگذاریم. کاشتن درخت علاوه بر تفریح برای کودکان می‌تواند ارثی برای فرزندان آیندگانمان باشد. این امر به دلیل اهمیتی که دارد، در مدارس کشورهای پیشرفته آموزش داده میشود. مجتمع پلاستیک طبرستان، به عنوان شرکتی که مخازن پلی اتیلن و سازگار با محیط زیست تولید میکند، این روز را گرامی میدارد و به سهم خود نهال هایی به زمین پاک و طبیعت هدیه میکند و با آغوشی باز به استقبال بهار میرود.