یکی از نکات مهم هنگام ذخیره ­سازی مواد شیمیایی مختلف در مخازن پلی­ اتیلنی، اطلاع داشتن از سطح مواد موجود در آن است. سطح موجودیِ مخزن نه تنها به عنوان شاخصی برای سفارش ­دهی مواد محسوب می­ شود، بلکه برخی مواد شیمیایی باید تا یک سطح خاصی ذخیره شوند تا خواص مدنظر و نیازهای عملیاتی را برآورده کنند.

یکی از نکات مهم هنگام ذخیره ­سازی مواد شیمیایی مختلف در مخازن پلی­ اتیلنی، اطلاع داشتن از سطح مواد موجود در آن است. سطح موجودیِ مخزن آب نه تنها به عنوان شاخصی برای سفارش ­دهی مواد محسوب می­ شود، بلکه برخی مواد شیمیایی باید تا یک سطح خاصی ذخیره شوند تا خواص مدنظر و نیازهای عملیاتی را برآورده کنند.

یکی از ساده ­ترین روش­ ها برای سنجشِ سطح مایعات موجود در مخازن پلی ­اتیلنی، سطح ­سنجی شناوری معکوس است. با استفاده از این روش شما به راحتی می ­توانید از بیرون مخزن میزان مایع موجود در آن را اندازه ­گیری کنید. 

این سیستم شامل یک شناور درون مخزن است که توسط یک طناب به یک نشانگر سطح آب داخل مخزن متصل می‌شود که دارای وزن است. نشانگر سطح دارای وزن متصل می ­شود. نشانگر درونِ یک لوله ­ی عمودی در امتداد دیواره­ ی جانبی مخزن قرار دارد. با پرشدن مخزن، ماده­ ی شیمیایی شناور را بلند می­ کند و سیستم قرقره نشانگر وزن را به سمت پایین حرکت می ­دهد. با تخلیه ­ی مخزن، شناور داخل مخزن پایین می ­آید و نشانگر را از بیرون به سمت بالا می­ کشد. در واقع یک تصویر وارونه از سطح مواد شیمیایی درون مخزن برای شما نمایش داده می ­شود. هنگامی­که مخزن پر است، نشانگر بصری در پایین لوله قرار دارد و هنگامی­ که مخزن خالی است، نشانگر در قسمت بالای لوله قرار می ­گیرد. برای نمایش ظرفیت مخزن می ­توان نوار مدّرج کالیبره شده را به صورت معکوس به ­کار برد. بنابراین با توجه به نمایش معکوسِ سطح مواد شیمیای درون مخزن، آن­را سطح ­سنجی معکوس شناوری می ­نامند.

مزایای سطح ­سنجی شناوری معکوس:

برخلاف بسیاری از سطح ­سنج­ های دیگر، روش شناوری معکوس یک سیستم ساده است که برای اندازه‌گیری سطح مایعات در مخازن دیدن سطح مواد شیمیایی، نیازی به هدایت مواد به خارج مخزن نیست. هم­چنین این سیستم را می ­توان تقریبا برای هر نوع مخزنی از جمله مخزن ­های چندلایه به کار برد. این سیستم می­ تواند شما را از مزایای زیر برخوردار سازد:

  • عدم نشتِ مواد شیمیایی از دیواره جانبی مخزن و هم­چنین قرار نگرفتن در معرض مواد شیمیایی
  • تمامی اتصالات به ­راحتی قابل جایگزینی هستند.
  • شناورِ درونی با هر نوع مواد شیمیایی کار می­ کند.
  • بر اثر تماس با مواد شیمیایی و یا در اثر قرارگیری در معرض اشعه­ ی فرابنفش خورشید، هیچ­ گونه لکه ­ای بر روی لوله­ ی شفاف بیرونی ایجاد نمی ­شود.
  • در صورت شکستن لوله ­ها، پدیده ­ی سیفونی شدن مخزن اتفاق نمی­ افتد.
  • خطر سوختگی و یا پاشش مواد بر روی اوپراتورها وجود نخواهد داشت.
  • طناب­ های مقاوم در برابر عوامل شیمیایی، عمر مفید طولانی را تضمین می ­کند.

    اندازه‌گیری سطح مواد شیمیایی موجود در مخازن پلی‌اتیلنی به وسیلۀ سطح‌سنج مخزن آب به چند دلیل اهمیت دارد. برخی از این دلایل در ادامه عنوان شده‌اند.

    1.  ایمنی: شناخت دقیق از میزان مواد شیمیاییِ بعضاً خطرناک موجود در مخازن پلی‌اتیلنی، امکان اتخاذ تدابیر ایمنی لازم را فراهم می‌کند. این اطلاعات به کارکنان کمک می‌کند تا در صورت بروز حادثه، بتوانند به صورت سریع و موثر واکنش نشان دهند و خطرات احتمالی را کاهش دهند.
    2.  کنترل فرآیند: اندازه‌گیری سطح مواد شیمیایی در مخازن پلی‌اتیلنی به کارخانه‌ها کمک می‌کند تا فرآیندهای تولید را بهبود بخشیده و کنترل کننده‌های خودکار را تنظیم کنند. این اطلاعات به کارخانه‌ها کمک می‌کند تا کیفیت محصولات را افزایش دهند.
    3.  بهره‌وری منابع: اندازه‌گیری سطح مواد شیمیایی موجود در مخازن پلی‌اتیلنی به کارخانه‌ها کمک می‌کند تا بهره‌وری منابع را افزایش دهند. با داشتن اطلاعات دقیق در مورد مقدار مواد شیمیایی موجود در مخازن، کارخانه‌ها می‌توانند بهینه‌سازی فرآیندهای تولید را انجام داده و هدررفت منابع را کاهش دهند.
    4. رعایت قوانین و مقررات: در بسیاری از صنایع، اندازه‌گیری سطح مواد شیمیایی در مخازن پلی‌اتیلنی الزام قانونی است. تجاوز از حدود قانونی مواد شیمیایی ممکن است باعث جریمه و تحمیل هزینه‌های قابل توجهی برای کارخانه شود.

برای اطلاع از ابعاد و اندازه مخزن عمودی، افقی، IBC، نیسانی و... به صفحه محصولات سر بزنید.