در بازار ایران مخازن بسیاری با توجه به نیاز مصرف کنندگان تولید می‌شوند. گنجایش این مخازن از 50 لیتر شروع می‌شود و در نهایت به 30000 لیتر می‌رسد.

تنها مخزن سی هزار به روش روتومولدینگ

به‌طور متوسط هر فرد روزانه 250 لیتر آب مصرف می‌کند. در شرایطی که خانه‌ها لوله‌کشی شده باشند و آب مصرفی آن‌ها به‌صورت مستقیم به آب شهر متصل باشد، مصرف‌کنندگان با هیچ‌گونه مشکلی در رابطه با محل ذخیره‌سازی آب نخواهند داشت. اما برخی از مناطق ایران و جهان همچنان با مشکل کمبود آب و درنتیجه عدم دسترسی به آب‌لوله‌کشی مواجه هستند و به‌ناچار از رودها، آب‌های آلوده و در بهترین حالت از آب آشامیدنی ذخیره شده در مخازن استفاده می‌کنند. مخازن آب به دلیل بهداشتی بودن بهترین انتخاب برای ذخیره‌سازی آب آشامیدنی در مناطق کم آب و کمتر برخوردار است. ذخیره آب آشامیدنی تنها یکی از مصارف تانکر آب است که به دلیل اهمیت آب برای انسان، بیشتر به این کاربرد مخازن اشاره می‌شود. درصورتی‌که سهم مصرف آب در بخش کشاورزی در حدود 90 درصد

.است و بیشترین میزان آب در این صنعت مورداستفاده قرار می‌گیرد.

روش روتومولدینگ

روتومولدینگ یک فرایند تولید محصولات پلی‌اتیلنی است که به عنوان یک روش موثر، اقتصادی و کارآمد برای تولید محصولات مانند مخازن پلی اتیلن شناخته می‌شود. این فرایند تولید، امکان تولید شکل‌های پیچیده و دقیق را با کیفیت بالا فراهم می‌کند.

از جمله برتری‌های این روش نسبت به روش‌های قدیمی‌تری همچون روش گهواره‌ای یا روش تولید بخش‌های مختلف و سپس اتصال آن‌ها به بکدیگر، موارد زیر است:

  • قابلیت تولید شکل‌های پیچیده و دقیق
  • کارایی بالا و صرفه‌جویی در هزینه
  • کیفیت بالا و دقت در جزئیات
  • امکان تولید محصولات بزرگ با وزن سبک
  • قابلیت تولید بدون خط خوردگی و جوش

پرگنجایش‌ترین مخزن تولیدشده توسط بزرگ‌ترین تولیدکننده مخازن

در بازار ایران مخازن بسیاری با روش روتومولدینگ و با توجه به نیاز مصرف کنندگان تولید می‌شوند. گنجایش این مخازن از 50 لیتر شروع می‌شود و در نهایت به 40000 لیتر می‌رسد و نیاز طیف وسیعی از مصرف کنندگان را برطرف می‌کنند.  از جمله مزایای روش روتومولدینگ که در بالا به آن اشاره شد امکان تولید محصولات حجیم و بزرگ است، از این رو مخزن 40000 لیتری یا همان بزرگترین تانکر آب جهان به تولید رسید .

گاهی اوقات به دلیل کمبود فضا و یا عدم امکان قرار دهی مخازن بزرگ در فضای در نظر گرفته‌شده به دلیل درب ورودی کوچک و یا راهروهای باریک، افراد مجبور به تهیه چند مخزن کوچک و اتصال آن‌ها به یکدیگر می‌شوند. اما گاهی اوقات این محدودیت‌ها وجود ندارد و به دلیل عدم وجود مخازن با گنجایش بالا افراد مجبور به تهیه چند مخزن می‌شوند. مخازن سی هزار لیتری هم‌اکنون برای رفع این‌گونه مشکلات تولیدشده است و در حال حاضر پرگنجایش‌ترین مخزن پلی‌اتیلن تولیدشده توسط مجتمع پلاستیک طبرستان می‌باشد. مخزن 30000 لیتری طبرستان با   توجه به نیاز مصرف‌کننده به‌صورت تک لایه و سه‌لایه تولید می‌شود و طول عمر بسیار بالایی دارد. اگر قصد خرید مخزن پلی اتیلن را دارید حتما مقاله تفاوت های مخزن آب تک لایه و سه لایه چیست؟ را مطالعه کنید.

کاربرد مخازن سی هزار لیتری

این مخازن برای مصارف مختلفی ازجمله ذخیره آب آشامیدنی به‌منظور مصرف خانگی، آتش‌نشانی، تأمین آب مزارع کشاورزی، مراکز فرهنگی، آب‌رسانی روستاها، کارخانه‌ها و شهرک‌های صنعتی، نگهداری اسید و مواد شیمیایی، نگهداری سوخت و غیره مورداستفاده قرار می‌گیرند. همان‌طور که اشاره شد گاهی اوقات برای ذخیره مایعات مجاز نیاز به مخازن بزرگ با گنجایش بالا است. تا چند سال اخیر برای رفع این نیاز از اتصال چند مخزن به یکدیگر استفاده می‌کردند. اما در حال حاضر مخازن سی هزار لیتری در ایران تولید می‌شود و دیگر نیازی به تهیه چند مخزن نیست. استفاده از یک مخزن بزرگ به‌جای چند مخزن باعث می‌شود تا فضای کمتری اشغال شود و در هزینه نیز صرفه‌جویی می‌شود.

هم‌اکنون مخزن سی هزار لیتری بزرگ‌ترین مخزن پلی‌اتیلن در شرکت طبرستان است. این محصول برای اولین بار توسط مجتمع پلاستیک طبرستان به روش روتومدینگ تولیدشده است. ارتفاع مخزن 30000 لیتری طبرستان نسبت به دیگر مخازن سی هزار لیتری موجود در بازار مناسب‌تر است و فضای کمتری را اشغال می‌کند. این محصول مناسب استفاده در مجتمع‌های تجاری، روستاهایی با جمعیت کم تا متوسط، مکان‌های تفریحی، مزارع کشاورزی، شهرک‌های صنعتی و غیره بوده و از ماده اولیه پلی‌اتیلن باکیفیت تولیدشده است. مخزن 30000 لیتری مجتمع پلاستیک طبرستان 3.05 متر قطر و 4.53 متر ارتفاع دارد و همان‌طور که گفته شد این تانکر در حال حاضر پرگنجایش‌ترین تانکر پلی‌اتیلن تولیدشده توسط مجتمع پلاستیک طبرستان است. مخزن سی هزار لیتری معادل 120 هزار لیوان آب بوده و برای مناطق کم آب بسیار پرکاربرد است. مخزن سی هزار لیتری طبرستان روزانه جوابگوی نیاز 120 الی 150 نفر است و مدل سه‌لایه آن‌که برای ذخیره آب آشامیدنی استفاده می‌شود از رشد جلبک در آب جلوگیری می‌کند. اگر می‌خواهید از جلبک نزدن منبع خود مطمعن شوید حتما مقاله راه کارهای جلوگیری و از بین بردن جلبک در مخزن چیست را بخوانید.

مزایای روش روتومولدینگ نسب به سایر روش‌ها

قالب‌گیری دورانی و یا روتومولدینگ یکی از روش‌های تولید مخازن است که مزایای بسیاری نسبت به سایر روش‌ها دارد. سرعت‌بالای ساخت، انعطاف‌پذیری و دوام بالا، تولید محصولات با وزن کمتر نسبت به سایر روش‌ها و تأثیرات پایین محیطی چند نمونه از مزایای تولید مخازن به روش روتومولدینگ است. مخزن سی هزار لیتری عمودی طبرستان به روش قالب‌گیری دورانی تولیدشده است و به دلیل ارتفاع کمتر نسبت به سایر مخازن سی هزار لیتری تولیدشده و طراحی ساخت خود موردتوجه قرارگرفته است.

نتیجه‌گیری

روش روتومولدینگ در تولید و ساخت مخازن، روش بسیار کارآمد، به صرفه و دقیقی است. مخازن ساخته شده به این روش مستحکم‌ترند و در مقابل ترک و شکستگی مقاومند، چرا که نوع ساخت آن‌ها باعث شده هیچگونه درزی نداشته باشند.  همچنین با استفاده از روش روتومولدینگ می‌تواند مخازن بزرگ و حجیمی را ساخت که وصف آن در موارد گفته شده آمد. مخزن‌های تولید شده به روش روتومولدینگ همگی قابل تهیه از نمایندگی‌های مجاز طبرستان در سراسر ایران هستند و شما می‌توانید برای اطلاع از نمایندگی‌های فعال در شهر مورد نظر خود، به بخش «فروش و پشتیبانی فنی» سایت مراجعه کنید.